Monday, April 27, 2009

Catatan Hari Pertama ; Secebis Bingkisan Buat Muslimat

Hari Pertama

Hari pertama bekerja (attachmnet@praktikal) di Tetuan Radzi & Abdullah hari ini adalah antara pengalaman baru yang saya kecapi dalam hidup. Dari semalam hati berdebar-debar, akhirnya menjengah jugak hari siang. Setelah selesai bersiap-siap, dengan pakaian rasmi hitam putih seorang peguam, beserta handbag hitam dan beg laptop, terasa diri macam wanita bekerjaya pulak hari ni !

"Zaujah abang dah nak keja dah esok.."

Dari semalam lagi, inilah ungkapan yang tak habis-habis cik abang saya tuturkan. Macam saya ni nak masuk sekolah hari pertama masa darjah satu plak lagaknya. Kami berdua berkongsi debaran yang sama walau jasad berbeza. Siap saya dihantar dan diiring hingga ke bilik tempat saya ditempatkan di firma ini. Terasa sungguh istimewa diri ini. Terima kasih suamiku, kunci syurgaku.

Hari pertama di firma guaman ni, pada mulanya tak banyak kerja dan tugasan lagi yang diberikan. Masih boleh 'goyang kaki' sikit-sikit. Tapi menjelang selepas zohor, kerja mula bertimbun dan makin banyak hingga tak sempat nak habiskan semua. Terpaksa tangguhkan ke esok pula.

Masa lapang yang ada saya gunakan sebaik-baiknya. Bila tengah mengemas-ngemas isi kandungan 'kak ngah' ni, (nama laptop saya,laptop suami nama abg long) terjumpa beberapa keping gambar yang diambil masa satu sesi brainstorming gerakan muslimat bulan lepas kalau tak silap. Teringat beberapa perangkaan penting yang pernah kami gagaskan ketika itu.


Muslimat Serikandi Gerakan

Rentetan tentang posting saya sebelum ini bertajuk "Gerakan Feminisme Islamik", saya melihat aspek pemerkasaan gerakan muslimat pada masa kini amat penting. Melihat komen yang diberikan oleh MarBu dalam posting tersebut, menyebabkan saya terus memaksa diri memikirkan dengan serius agenda pemerkasaan ini. Namun, izinkan saya berkongsi gagasan idea tersebut pada posting yang akan datang dek kerana kesuntukan masa yang ada saat ini untuk sedikit 'research', menambahbaik gagasan idea tersebut. Posting ini, sekadar 'intro' (set induksi) sahaja. Meluah apa yang rasa.

Pimpinan muslimat Maaruf Club bersama Penasihat Maaruf Club, Madam Uzaimah dan Ustazah Nazirah


Saya sudah lali, sudah mangli dengan ungkapan 'pelemah semangat' yang sering dituturkan muslimin tatkala melihat ada muslimat yang mungkin pada pandangan mereka 'agak menonjol' dan 'terkehadapan'. Saya juga sudah biasa sangat dengan persepsi-persepsi kaum Adam, dengan pandangan dan lirikan sinis mereka tatkala saya bangun untuk memberikan pandangan dalam mesyuarat-mesyuarat yang dijalankan. Tak kurang ada yang senyum-senyum, gelak-gelak, berbisik-bisik. Pelbagai reaksi ditunjukkan. Dalam sesi muhasabah muslimin-muslimat, pernah ada seorang muslimin menyatakan yang dia pelik dengan saya yang tak serik-serik untuk bangun dan bagi pandangan walaupun saya pernah dikritik dan kehadiran saya kadang-kadang 'tidak disenangi' muslimin kerana 'menggugat' mereka. Saya tak katakan semua muslimin begini. Ada segelintirnya memang absolutely macam ni ! Saya tak kata saya bagus sangat, sebab saya memang tak bagus sangatlah saya masih tidak boleh diterima oleh semuanya!

Salah satu sebab muslimat terus terkebelakang antaranya kerana inilah. Tak tahan dengan penangan dan kerenah muslimin yang jenis ni. Tapi hakikatnya, sebab ini bukanlah 'real problem' kepada kelesuan gerakan muslimat, tapi hanya sekadar 'presented problem'. Realnya muslimat selalu berdepan dengan masalah krisis keyakinan diri, rasa rendah diri (inferior) yang tak bertempat, malu yang tak perlu dan juga dibuat-buat. Pergi lebih dalam lagi, muslimat sebenarnya selalunya sangat kurang membaca, kurang kemahiran. Inilah antara penyebab utama pada pandangan saya, gerakan muslimat tak boleh sekencang gerakan feminisme liberal yang lain, tak mampu pergi jauh memimpin dan membuat perubahan.

Justeru, muslimat perlu 'sedar' dan 'terasa' akan hakikat ini. Saya sendiri sebenarnya cukup-cukup terasa. Saya tahu ada insan-insan diluar sana yang mengatakan yang muslimat "POYO" , bercakap je lebih dari tindakan. Bercakap pulak kosong, tak berisi. Itupun kalau bercakap, berdozen-dozen muslimat hanya mampu menjadi tukang angguk dan tukang geleng sahaja dalam mesyuarat-mesyuarat penting, hingga kadang kehadiran mereka tak dirasai pun. Inilah antara agenda-agenda ujian yang menguji gerakan muslimat.

Bersama srikandi-srikandi gerakan muslimat berjiwa besar dari Kuantan semasa ziarah ke Kuantan

Pada saya, tak salah muslimat bermula dengan satu gagasan berjiwa besar terlebih dahulu, walau hanya sekadar slogan seperti "Muslimat POWER, POWER, POWER !!! " yang dilaungkan bermula dari STIGMA ( Simposium Tindakan Gerakan MUslimat Muda ) anjuran GAMIS tak lama dahulu. Tak mengapa mencetus semangat dahulu. Yang penting, langkah seterusnya adalah mencetus 'kesedaran', eleme 'rasa' ini amat penting untuk kekalkan momentum agar ianya boleh melekatlama dalam hati dan minda , bukan sekadar tempelan semangat yang boleh pergi bila-bila masa sahaja. Dan seterusnya gunakanlah akal yang bijak untuk bertindak.

Sekadar sedikit luahan rasa saya buat semua muslimat,srikandi gerakan. Kita boleh melangkah jauh, yang penting sedar kenapa kita perlu melangkah, ke mana hendak melangkah dan bagaimana hendak melangkah. Mulakan dengan langkah yang pertama hari ini...


Saya attachment di firma guaman di Jalan Ipoh KL, tapi kerana semangat suami saya yang berkobar-kobar, dibawaknya saya ke Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur semata-mata untuk bergambar, untuk memberi semangat pada saya meneruskan attachment ini selama 3 bulan. Isteri mana yang tak terharu bila suami yang dihormati buat macam ni. Syukur sangat-sangat padaMu ya Allah, atas kurniaanMu, pinjamanMu, seorang suami yang cukup penyayang dan memahami untuk diriku..

5 comments:

tinta srikandi said...

salam perkenalan kak nurul...~
muslimat power!!

khaulah said...

salam kak,

all da best praktikal nie.

Sya baru jer habis praktikal hari nie. hehe.

Guna masa praktikal ini untuk bergaul dgn semua orang, akak akan merasai seronoknya berpraktikal.

=)

fatnulhani said...

salam kak nurul..

how it was so impressive when i read those of ur entries!!dan kbnykn artikel k.nurul really menyedarkan sy n mngmbalikan smngt sy utk terus brjuang atas jalan yg sy pilih ni..doakan moga diri sy terus thabat..

btw,nak sgt kenal k.nurul dgn lebih dekat..oh ye,akak kenal fitri nurul ain?she's my senior dulu kat Egypt..and now kak fitri sdg 'berjuang' di malaysia..

teruskan menulis akak..sy dahagakan tulisan2 akak yg berinformatif sumenye..when penat2 study buku medic yg brlmbk2 tu,sy pasti akn bukak blog akak..baca,faham n hadam segala pemikiran dan kata-kata yg akak smpaikan..insyaAllah,moga usaha akak diberkatiNya sentiasa..

btw,ade beberapa prsoalan sy nak tnye akak scara personal..mngkin akak bleh kasi ur emel/YM??

salam ukhuwwah dan rindu..

Cairo,Egypt

KelawarHijau said...

Salam k.nurul. Saya repost artikel ini dalam blog saya ya. Tapi gambar-gambar diubah sedikit. Boleh?

NURUL said...

To : Adikku Fatnulhani

Trm kasih sudi ziarah n berikan komen.mg sdkt sbyk blog ni dpt memberi manfaat pd yg lain.ni emel akak dik : mujahidah_waqafan@yahoo.com
username YM akak pun : mujahidah_waqafan

Do contact me ye dik.slm ukhuwwah mahabbah!