Friday, December 11, 2009

Membersihkan Sawang


Subhanallah, saya hampir tak sedar rupanya sudah begitu lama blog ini tidak di update. Hinggakan saya sendiri segan ingin menatap blog ini. Ada juga yang bertanya, ada yang mengingatkan tak kurang juga ada yang merungut menyuruh saya update blog. Saya mohon maaf pada semua yang cakna pada blog srikandi ini atas kelemahan saya ini.

Entah alasan apa yang patut saya berikan. Saya malas nak mencari dan berfikir mengenainya. Yang pasti saya agak gagal mengurus masa sendiri. Itu saja.

Medium blog ini boleh dilihat dengan pelbagai persepsi dan tafsiran tersendiri mengikut kerangka pemikiran sendiri. Mungkin ada kalanya saya juga terasa bosan dengan blog ini. Adakalanya kecewa dengan blog srikandi ini yang tak mampu menjadi sebuah blog ilmiah yang pernah saya cita-citakan. Adakalanya kekangan masa membataskan. Adakalanya kekeringan dan kekontangan idea ingin mencoret apa. Saya bukanlah seorang penulis yang baik, saya masih dalam usaha meningkatkan mutu dan gaya penulisan. Saya rasa saya lebih baik dalam aspek bercakap dan kurang sedikit dari sudut penulisan. Allah S.W.T sudah kurniakan kepada setiap kita ini kelebihan dan kekurangan masing-masing.



BLOG DAN GERAKAN MUSLIMAT

Saya selalu menyebut dalam siri-siri perjumpaan saya bersama adik-adik muslimat pejuang di kampus UIAM dan juga di kampus-kampus lain termasuk matrikulasi bahawa blog ini adalah antara medium yang boleh digunakan oleh muslimat untuk mengasah bakat penulisan dan meningkatkan daya intelektual masing-masing atau 'tsaqafah' dalam bahasa harakinya.

Mungkin ada muslimat yang memang jenis susah nak menjadi ‘public figure’, tidak suka ke depan, malu untuk bercakap di khalayak ramai, rasa kurang yakin pada diri sendiri. Maka dunia blog adalah antara medium yang boleh digunakan sebagai first training ground untuk muslimat yang ada masalah sebegini. Dunia ‘senyap’ blog yang tidak memerlukan kita untuk tampil dihadapan khalayak, bercakap, berhujah dan memberi idea. Dunia blog begitu complacent untuk muslimat yang masih di tahap pembinaan tampil memberikan hujah dan pandangan dalam pelbagai isu dalam bentuk tulisan tanpa dikenali identiti mereka sekalipun. Blog juga boleh digunakan sebagai medan catatan nota-nota penting kehidupan yang significant untuk perjuangan.

Kita boleh mula belajar dan berjinak-jinak dengan isu semasa bila kita mula menjadi blogger. Janganlah hanya menjadi blog jumper yang suka singgah di blog-blog yang hanya bersifat catatan peribadi semata-mata, singgah dan jenguklah blog-blog politik dan ilmiah juga yang berjuta-juta wujud di laman maya ini. Mulakan sedikit demi sedikit, lama-lama akan terbiasa. Kita tidak akan biasa dengan perkara yang luarbiasa jika kita tidak cuba membiasakannya.

Walau ada dikalangan kita yang mungkin berpendirian blog ini tidak penting dan kita tidak perlu pun kepada blog ini untuk tingkatkan momentum perjuangan, terserahlah. Masing-masing melihat dari perspektif yang berbeza.

Ini adalah sebuah catatan nota penting buat saya untuk terus komited dengan dunia blog ini. Moga Allah tsabatkan kita semua dalam jalan perjuangan ini.



2 comments:

izzatghazali said...

salam kak nurul~ ada orang ag erk? ingat kn da xnk menulis ag dah~

igt sy lg??

srikandiharakah said...

Wasalam..ada je ni..cuma entah mengapa jarang menulis kebelakangan ini. Errmm..ingat2 lupa awak ni. tapi ingat rasanya..:-)