Tuesday, March 3, 2009

Secebis Catatan kenangan Kem Al-Fateh GAMIS

Alhamdulillah,setinggi syukur saya rafa'kan kepada Ar-Rahim yang telah mengizinkan saya dan suami mengecap nikmat dan rahmat terus berada dalam jalan perjuangan yang amat manis, demi memikul amanah dan taklifan sebagai khalifah Allah di muka bumi fana ini. Kalau dulu saya sering mengimpikan dikurniakan teman seperjuangan sehidup semati yang lebih mencintai Allah dan Rasul dan jalan perjuangan ini dari diri saya sendiri, nah kini Allah telah kurniakannya kepada saya. Mungkin sebagai satu rahmat dan mungkin juga sebagai satu ujian. Sama ada saya pandai untuk bersyukur atau leka dengan nikmat ini, dan sama ada saya pandai untuk menggunakannya seoptimum mungkin atau hanya sekadar menjadi alasan untuk pasif dalam gerakan seperti mana yang mungkin telah berlaku pada pasangan baitul muslim yang lain (Nauzubillah..)
Dalam kesibukan saya terpaksa berkejar ke UIAM untuk menghadiri satu meeting penting dalam merencana acuan ahli gerakan yang ingin dilahirkan pada hari Sabtu yang lalu,suami terus bersabar menghantar saya dan seterusnya menjemput kembali untuk bersama-sama beliau ke Kem Al-Fateh anjuran GAMIS di Sg Congkak. Saya sentiasa dalam kekalutan, tetapi ada suami yang sentiasa menenangkan. Tanggungjawab taklifan pimpinan yang ditanggung, bukan kerja mudah yang boleh dilunas begitu sahaja tanpa sifat amanah. Tanggungjawab sebagai isteri juga tidak kurang hebatnya, kerana saya punya visi untuk menjadi isteri solehah yang luar biasa, yang benar-benar merealisasikan slogan menjadi sayap kiri pada perjuangan si suami. Kalau boleh, bukan sekadar sayap kiri, saya ingin menjadi sayap kanan, sayap depan dan belakang suami tersayang. Malah,saya juga ada tanggungjawab perjuangan, tanggungjawab kepada mak ayah dan keluarga,yang perlu dilaksanakan. Tanpa kekuatan dari Yang Maha Esa, saya akan tersungkur dalam jalan penuh tanggungjawab ini. Dengan kekuatanNya juga, saya akan terus melangkah. Juateru,pergantungan padaNya lah yang paling utama dan mutlak!

Di kem Al-Fateh,seribu satu perkara menarik dapat saya perolehi walaupun persinggahan sebentar cuma. Bagi komiti dan peserta kem Al-Fateh ini sendiri,mesti lebih menarik pengalamannya. Saya hanya boleh berkongsi apa yang dirasai. Antaranya seperti biasa,nikmat brainstorming bersama suami tercinta. Disinilah medan terbaik saya boleh berkongsi maklumat,berhujah,memberi idea,malah boleh juga nak menyanggah dan radd kembali hujah si suami. Tatkala masa yang lain,sudah tentu ketaatan kepada sang suami menjadi sempadan saya. Tetapi,memiliki suami yang open-minded,mudah diajak berbincang,pandai meraikan pandangan (walaupun sebenarnya dia tak setuju,tapi saya takkan terluka) memang amat menyenangkan saya yang memang "kaki hujah". Kalau suami saya jenis autokratik lagi kuku besi,sudah tentu makan hati berulam jantunglah saya ini.Perjalanan pergi dan balik kami ke Sg Congkak terasa sekejap kerana sesi brainstorming yang mengasyikkan. Sesi analisis video perang dapat dikendalikan oleh suami saya dengan baik. Saya semakin perasan yang saya kini semakin meminati sesi-sesi kuliah dan slot yang dikendalikan oleh Ustaz Syaari. Moga sayalah peminat nombor satu beliau:-)Terima kasih buat suami yang terlalu amat dihormati, dialah idola yang sangat dekat di hati ini.

Sekalung TAHNIAH dan penghargaan yang tidak terhingga buat komiti yang menjayakan kem Al-Fateh ini.Kem unik yang menarik. Kegigihan Ust Dzul,dapat saya lihat dari raut wajahnya dan juga segala jerih perihnya merintis pelaksanaan kem ini. Dan yang paling saya kagumi,kehebatan GERAKAN MUSLIMAT yang diketuai oleh Kak Rafidah "TERBAIK" n the geng,Kak Muna,Kak Zafirah,Aini dan lain-lain.Memang sangat mengujakan melihat Kak Rafidah mengendalikan peserta-peserta kem ini. Keberanian,kewibawaan,ketokohan,karismatik bukan lagi slogan retorik yang selalu dilaungkan untuk gerakan muslimat.Tetapi team muslimat GAMIS telah merealisasikannya,menjadi contoh terbaik untuk muslimat-muslimat lain pencinta agama dan perjuangan ini untuk teladani. Moga kita semua bertemu dan berpisah hanya keranaNYA dalam jalan perjuangan ini.

Sekadar sebuah perkongsian..

1 comment:

ha ti said...

u r blessed with perfection...