Saturday, May 9, 2009

Sekitar Kenangan Penghantaran Memorandum Maaruf Club

Saya tidak pernah terlibat secara langsung dalam agenda penhantaran memorandum peringkat nasional seperti ini. Kalau ada pun, hanya sekadar jadi penyokong meramaikan audiens. Bila kali ini, dalam isu sensitif berkenaan dengan status agama anak bagi pasangan non-muslim yang menjadi muslim ini, saya diberikan tugas yang agak berat buat saya, membuat research dan draf memorandum ini berseorangan. Memang sangat bermakna pengalaman ini walau telah agak berlalu agak lama, baru berkesempatan untuk update. Saya bersyukur, saya puas. Apa implikasinya, saya terima dengan reda.

Alhamdulillah juga, hasil desakan dari pelbagai pihak, termasuk mungkin desakan memorandum yang kami hantarkan ini, walau mungkin hanya picisan di mata pentadbir, akhirnya keputusan kabinet itu ditarik balik untuk diadakan penelitian semula tentang isu ini dengan lebih mendalam. Alhamdulillah. Inilah yang dikatakan 'tipping point'. Sedikit sahaja yang perlu dilakukan, tetapi hasilnya besar.


Gerakan Srikandi Muslimat Muda ( SIGMA )



No comments: