Friday, September 12, 2008

BIASA-BIASA kepada LUAR BIASA

Biasa-biasa kepada Luar Biasa.


Dalam hidup kita ni,kena selalu ada niat dan kesedaran serta ’passion’ yang maha hebat untuk sentiasa berubah menjadi lebih baik.


Saya sendiri sejak mula menulis blog ni,rasa sangat rendah diri dengan semua blogger2 lain yang ada.

Siapalah saya nie..orang dah bertahun-tahun ada blog saya baru nak buat blog.Lepas tu masa buat tu pulak atas dasar ’paksaan’ secara tak langsung.Akhirnya saya tercari-cari sendiri makna saya ada blog ni.Saya memaknakan (re-define) blog pada hemat saya sendiri.Antaranya hasil pandangan salah seorang kawan saya yang mengatakan kepada saya bahawa kita menulis bukan nak tunjuk hebat pada orang lain,kita menulis apa saja yang kita suka untuk kepuasan kita.Andai ada orang lain baca,dapat sedikit manfaat,Alhamdulillah,kita bersyukur.Kita buat semua kerana Allah..LILLAHITAALA..


Pagi td dalam kelas Criminal Law,Deputy Dean AIKOL,Dr Iqbal membebel-bebel pada kami kerana jawapan kami yang teruk pada test yang lepas.Dia mengatakan yang kami seolah-olah tidak berfikir semasa menulis...

”When you start writing,you start to think”..katanya berulang kali.

Jadi,untuk menulis kena berfikir.Nak berfikir kena ada ‘bahan’ untuk difikir.Banyak langkah perlu diambil.Jadi kita akan berusaha meningkatkan ‘kualiti diri’ kita.


Alhamdulillah..saya makin dapat memaknakan erti penulisan dan blog ini.Banyak manfaatnya untuk dikutip.Medan yang telah tersedia.Manfaatkan sebaiknya.Mungkin bermula dengan biasa-biasa saja,tapi tak mustahil menjadi luarbiasa suatu hari nanti.Sebab sepatutnya,kalau kita claim nak buat yang segalanya hanya kerana ALLAH TAALA,kita PASTI,WAJIB buat YANG TERBAIK YANG TERMAMPU.Sebab kita buat tu bukan kerana orang biasa-biasa,kita buat kerana Pencipta kita,yang memiliki segala kekuasaan,yang memiliki alam ni,yang mengetahui segala yang ghaib yang segala-galanya.Logiknya,memang kena buat yang terbaik!

Begitu juga dalam kehidupan ini.Jangan target sekadar hendak menjadi yang biasa-biasa saja.Biarlah kita jadi ‘luar biasa’ dengan cara kita sendiri.Paling penting,’luar biasa’ disisi Allah Taala.Moga Allah pandang kita dengan kasih sayangNya yang Maha Agung kerana kita luar biasa dikalangan hamba-hambaNya yang tak terkira banyaknya.


Cipta sejarah anda sendiri setiap hari.Lakarkan sesuatu yang baru dan penting dalam hidup anda.Sentiasa improve diri.Bagi penghargaan (self-appreciation) pada diri.Ini antara

ilmu yang saya dapat dari seorang senior yang banyak membantu saya dalam mengurus kehidupan,membentuk peribadi,menyediakan diri untuk ke arah orang yang luar biasa...

Saya punya cita-cita besar untuk Islam.

Saya sedang mengorak langkah.Doakan moga setiap langkah saya dalam redhoNya..


Whiteboard,( antara P.A saya),membantu saya menguruskan masa dan kehidupan dengan lebih baik.



Selepas tamat membaca buku ini,terasa benar ‘aura’ Anwar Ibrahim ini.Terasa makin kenal siapa Anwar Ibrahim.Antara manusia ‘luarbiasa’ di dunia ini..

1 comment:

atuk_kebayan said...

ye...kita perlukan perubahan utk mncipta satu sejarah yg bernilai dlm diri kita...ana stuju mnulis blog bukan utk mnunjukkan kehebatan kita, tetapi sekadar utk meluahkan idea2 pendapat dan cerita kita...