Monday, February 1, 2016

WORLD HIJAB DAY 2016 : “BERPAKAIAN MENUTUP AURAT ADALAH SIFAT AHLI SYURGA”

WORLD HIJAB DAY 2016 : “BERPAKAIAN MENUTUP AURAT ADALAH SIFAT AHLI SYURGA”

Hari ini, tanggal 1 Februari dikenali sebagai ‘World Hijab Day’ atau ‘Hari Hijab Sedunia’ bermula sejak tahun 2013. World Hijab Day ini dimulakan oleh Nazma Khan yang merupakan seorang muslimah yang berhijab yang menghadapi beberapa ancaman dan tekanan sebagai seorang muslimah yang berhijab pasca 9/11. Justeru, beliau memulakan kempen ini, dengan harapan untuk memberitahu dunia tentang hijab dan mengajak non-muslim dan muslimah yang tidak berhijab untuk cuba memakai hijab dan merasai sendiri perasaan memakai hijab.

Hijab atau tudung atau kerudung sememangnya telah menjadi antara agenda kontroversi yang melibatkan golongan wanita zaman berzaman. Pertelingkahan, perbezaan pendapat dan pandangan, telah mewarnai dunia hijab melibatkan golongan wanita muslim.

Hijab sebagai lambang opresi, diskriminasi kepada wanita, bebanan dan tekanan, membantutkan pergerakan dan penglibatan, menyekat kebebebasan untuk berhias. Ini adalah antara konotasi-konotasi sebelah pihak tentang pemakaian hijab. Disebelah pihak lain, hijab adalah lambang ketaatan, lambang ketinggian maruah dan peribadi, kesungguhan dalam beramal, kesopanan dan kesusilaan dan juga manifestasi kecintaan.

Syeikh Abdul Halim Abu Syuqqah dalam bukunya ‘Kebebasan Wanita’ membahaskan dengan panjang lebar tentang makna ‘hijab’ yang sebenar yang bagi beliau bukanlah merujuk kepada sejenis busana atau pakaian atau kita di Malaysia menggelarkannya sebagai tudung. Beliau berhujah penggunaan ‘hijab’ sebagai salah satu busana atau pakaian wanita adaah bertentangan dengan makna sebenar Hijab dalam AlQuran dan As Sunnah. Hijab dalam Al Quran merujuk kepada sesuatu yang menghalangi antara dua pihak hingga yang satu tidak dapat melihat yang lain sama sekali.

Namun, dapat kita fahami bahawa pemilihan perkataan ‘hijab’ yang digunakan dalam ‘World Hijab Day’ ini hakikatnya merujuk kepada pemakaian tudung dikalangan muslimat kemungkinan disebabkan perkataan tudung yang diterjemahkan sebagai ‘hijab’ dalam Bahasa Inggeris.


Hijab / Tudung sebagai antara pakaian menutup aurat

Apa yang paling penting yang wajar difahami disebalik pensyariatan hijab atau tudung dalam ayat 31 Surah An Nur ini adalah hijab sebagai antara pakaian untuk menutup aurat. Yang dimaksudkan dengan aurat itu mengikut tafsiran Ibnu Kathir adalah yang mengundang syahwat. Aurat diambil dari perkataan Arab 'aurah' yang bererti keaiban. Manakala dalam istilah feqah pula aurat diertikan sebagai bahagian tubuh badan seseorang yang wajib ditutup atau dilindungi dari pandangan.

Maka, hijab itu adalah sebahagian daripada pakaian yang menutup aurat. Dalam Surah Al A’raf ayat 26, Allah telah berfirman bahawa Allah telah menyediakan pakaian untuk menutup aurat dan juga sebagai perhiasan.


Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur) (Al-A’raf, 26)

Sesungguhnya Allah SWT memberikan kenikmatan kepada hamba-hambaNya dengan menyediakan pakaian dan perhiasan. Pakaian yang disebutkan disini adalah untuk menutup semua aurat. Disebut aurat kerana ia mengundang syahwat. Sedangkan perhiasan ialah yang memberi keindahan yang nampak daripada luarannya. Maka, pakaian adalah keperluan utama, sedangkan “riyasy’ (perhiasan) merupakan penyempurna dan pelengkap. Demikianlah antara ulasan Ibnu Kathir berkenaan mafhum ayat ini.

Ayat ini dengan jelas menerangkan kepada kita tentang matlamat utama dalam berpakaian adalah menutup aurat walaupun pada bahagian penghujung ayat menyatakan sebaik-baik pakaian adalah pakaian taqwa, tetapi ia sedikitpun tidak menafikan nilai dan kepentingan berpakaian. Tafsir Jalalain menafsirkan frasa ‘pakaian taqwa’ sebagai amal soleh dan akhlak yang baik. Maka, berpakaian dengan tujuan menutup aurat juga adalah sebahagian daripada amal soleh yang boleh dikategorikan sebagai ‘pakaian taqwa’.

Matlamat sebenar yang menjadi objektif pensyariatan Allah kepada kita untuk berpakaian ialah untuk menutup aurat. Justeru, matlamat ataupun hadaf ini haruslah benar-benar dicapai apabila kita memakai pakaian. Tidak seharusnya kita memakai pakaian untuk tujuan-tujuan lain apatah lagi untuk tujuan menunjuk-nunjuk dan berbangga-bangga dengan pelbagai jenis fesyen pakaian dan hijab yang kita ada. Ini menyimpang jauh daripada matlamat asal kita berpakaian. Niat ini juga akan menentukan perbuatan kita akan menjadi amal soleh atau sebaliknya.

Berpakaian sebagai sifat ahli Syurga

Jika kita meneliti dengan lebih lanjut ayat-ayat sebelum ayat 26 Surah Al-A’raf ini, kita akan menjumpai asal usul tentang berpakaian ini dan siapakah yang sebenarnya musuh utama kita dalam melaksanakan perintah Allah untuk berpakaian untuk menutup aurat ini.


“Setelah itu maka Syaitan membisikkan (hasutan) kepada mereka berdua supaya (dapatlah) ia menampakkan kepada mereka akan aurat mereka yang (sekian lama) tertutup dari (pandangan) mereka, sambil ia berkata: "Tidaklah Tuhan kamu melarang kamu daripada (menghampiri) pokok ini, melainkan (kerana Ia tidak suka) kamu berdua menjadi malaikat atau menjadi dari orang-orang yang kekal (selama-lamanya di dalam Syurga)". (Al-A’raf, 20)


Dalam Ayat 20 Surah Al-A’raf ini, disebutkan bahawa tujuan asal Syaitan disebalik godaannya untuk mereka berdua memakan buah larangan itu ialah untuk menanggalkan pakaian Nabi Adam dan isterinya Hawa.

“untuk menampakkan kepada keduanya apa yang tertutup daripada mereka iaitu auratnya”

Sememangnya tipu daya syaitan sangat licik, dengan mengatakan bahawa Tuhan kamu melarangmu dari mendekati pohon ini melainkan supaya kamu berdua tidak menjadi malaikat atau tidak menjadi orang yang kekal di dalam syurga. Dan Syaitan itu siap bersumpah dan mengatakan yang dia hanyalah orang yang ingin memberikan nasihat!

Sedangkan apa yang terjadi selepas itu adalah tertanggalnya pakaian Nabi Adam As dan Hawa’ sehingga menampakkan aurat  mereka. Maka yang dikatakan oleh syaitan itu hanyalah tipu daya semata.

Dan peristiwa seterusnya diceritakan dalam ayat 22 Surah Al-A’raf tentang bagaimana akhirnya ternampaklah aurat mereka setelah memakan buah larangan itu. Inilah tipu daya syaitan yang berjalan dengan mulus dan menghasilkan buah yang pahit untuk ditelan. Selama zaman berzaman sejak daripada Nabi Adam AS lagi syaitan itu berusaha sedaya mampunya untuk memastikan umat manusia ini menanggalkan pakaian mereka.

Seharusnya juga kita jangan sesekali leka, bahawa yang sentiasa menghasut dan membisikkan kepada kita untuk menanggalkan pakaian yang menutup aurat kita ini adaah syaitan. Syaitan ini telah berusaha sekian lama dan tidak pernah berputus asa. Sehingga kini dia terus menghasut dan membisikkan bisikan jahat kepada anak cucu Nabi Adam AS. Maka benarlah, syaitan itulah sebenar-benarnya musuh yang nyata, musuh yang sentiasa mahu kita menanggalkan pakaian kita!

Ayat 118 Surah Taha yang berbunyi :

"Sesungguhnya telah dikurniakan berbagai nikmat bagimu, bahawa engkau tidak akan lapar dalam Syurga itu dan tidak akan bertelanjang” ( Taha, ayat 118)

Daripada ayat ini dapat difahami bahawa Nabi Adam AS bersama isterinya Hawa’ sejak berada di dalam syurga lagi telah berpakaian. Berpakaian ini sememangnya adalah ciri-ciri ahli syurga. Sekaligus menafikan segala teori asal usul kejadian manusia yang kononnya manusia ini berevolusi dan bertelanjang pada mulanya.
Berpakaian itu hakikatnya adalah sifat ahli syurga.

Pengajaran yang boleh diambil daripada ayat 22 Surah Al’Araf ini juga adalah tentang sifat malu. Sifat malu yang hakikatnya telah menjadi fitrah dan naluri yang Allah campaknya ke daam hati manusia sejak manusia yang pertama lagi. Tatkala tertanggalnya pakaian Nabi Adam AS dan Hawa’, mereka secara automatik mengutip daun-daun syurga untuk menutup aurat mereka. Tanpa sebarang suruhan mereka melakukannya kerana itulah antara naluri dan fitrah manusia iaitu mempunyai sifat malu. Lalu, manusia kini yang seolah-olah telah hilang malunyabagaikan telah tercabut daripada diri mereka fitrah dan naluri kemanusiaan yang Allah SWT anugerahkan.

Pakaian itu adalah antara anugerah istimewa Allah SWT kepada manusia. Yang tidak diberikan kepada makhluk yang lain. Dalam ayat 26 Surah Al A’raf Allah menyebut telah diturunkan kepada kamu pakaian. Kerana hakikatnya pakaian ini bermula daripada syurga sana lagi. Maka, haruslah kita kembali bermuhasabah atas tujuan apa kita memakai pakaian dan berhijab. Haruslah kita jelas dari mana datangnya pakaian untuk menutup aurat ini dan ke mana pakaian ini akan membawa kita. Moga-moga pakaian yang kita pakai inilah yang akan membawa kita kembali ke syurga sana. Dan sentiasalah berwaspada dan berjaga-jaga dengan syaitan musuh utama kita, yang tidak pernah mahu kita berpakaian sempurna!

No comments: