Saturday, February 27, 2016

Trip Musafir ke Miri, Sarawak!

Part 1

26 Februari 2016

Alhamdulillah, syukur atas keizinan Allah dengan rahmat dan jagaan kasih sayang Allah kami sekeluarga selamat sampai di Miri, Sarawak. Satu musafir last minit dan yang tak dijangka-jangka. Semuanya bermula kerana pada minggu lepas suami dijadualkan banyak outstation. Bermula hari Selasa hingga Khamis beliau perlu ke Senai Johor, berprogram bersama Kementerian Belia dan Sukan. Maka dalam jadual hujung minggu ini pula beliau perlu ke Miri, Sarawak.

Saya pada mulanya hanya redho sajalah dengan jadual beliau yang begitu. Iya, kadang-kadang memang jadualnya begitu. Itulah rutin bekerja sendiri, dan bekerja pula dalam bidang training dan motivasi, dalam bidang penyampaian ibrah Al Quran ini. Memang logiknya beliau perlu travel agak jauh kadang-kadang.

Namun, ternyata suami amat mengenali isterinya ini, yang mana dominan love language isterinya ini ialah 'quality time'. Maka suami membuat tawaran, "Ayang dan anak-anak nak ikut abang ke trip yang mana? Ke Johor atau ke Miri, Sarawak? Pilih salah satu sajalah ya". Tawaran  bersahaja yang menerima lonjakan gembira daripada isteri yang memang sudah mula pasrah awalnya.

Maka mulanya si isteri membuat perkiraan. Walaupun dalam hati sememangnya telah terasa ingin jejak ke Miri, Sarawak. Tempat yang belum pernah dijejak. Tapi disebabkan saya bukanlah jenis yang  'intuitive' mengikut jejak hati semata-mata, maka siaplah dengan jadual lagi dibuat, perkiraan pro dan contra antara kedua-dua trip ini. Ya, based kepada facts dan beberapa faktor penting. Itulah yang selalu saya lakukan. Sekeping kertas dan sehelai pen adalah alat wajib untuk saya membuat keputusan selain internet yang mesti laju untuk google mengoogle dan calculator untuk kira bajet;)

Akhirnya, saya membuat keputusan untuk ke Miri, Sarawak! Ya, suami selalu memberi saya peluang untuk membuat keputusan. Dalam banyak hal, dia selalu beri ruang. Itulah yang menyebabkan saya sangat alergik dengan suami-suami yang autokratiknya masyaAllah! Sabar jelah. Sekali sekala bagilah ruang kepada isteri membuat keputusan hatta yang kecil mahupun besar. Selepas berbincang pastinya, kemudian bagilah ruang si isteri menjadi kata pemutus. Tak salah sekali sekala, tak hilang hormat isteri kepada suami yang begini :)

Maka, jam 5:05 petang semalam, daripada KLIA maka kami berempat pun bertolaklah ke Miri dengan MAS Airlines. Airlines yang kini dikatakan sangat bermasalah, yang sedang membuang pekerja-pekerjanya. Airlines yang terkenal di dunia dengan MH 370 dan MH 17 ya, yang kini sangat misteri dan tragis.  Kali terakhir kami menaiki MAS ialah semasa trip ke London, tahun 2013 yang lalu. Ya, hampir 3 tahun dah tak naik MAS. Tapi yang pastinya, walaupun saya mengalami sedikit masalah dengan urusan pembayaran secara online dengan Maybank2u iaitu maybank dah deduct tetapi MAS kata tak terima pada awalnya, tetapi satu benda yang masih sama dan tetap saya akui adalah kebaikan pramugara dan pramugari MAS. Mereka sangat baik dan sentiasa friendly melayan kami dan anak-anak kami atas flight. Ada pramugara siap main kejar-kejar dengan Fatih atas flight. Ramah mesranya mereka menyebabkan rasa bangga jadi rakyat Malaysia. Rasa bangga dengan MAS walau apa pun yang terjadi di sebalik airlines ini. Moga ada sinar bahagia dan jalan keluar untuk segala kemelut MAS kini. Jangan pandang ringan kepada perkhidmatan penerbangan yang membawa nama dan imej negara. Ia adalah faktor penting orang luar menilai negara kita.

Perjalanan daripada rumah ke airport, di airport dan dalam flight alhamdulillah berjalan lancar. Walaupun memang bersilat dengan keaktifan Fatihah & Fatih, tetapi saya dan suami telah biasa. Itulah seronoknya musafir dengan anak-anak. Bermula daripada sesi packing barang, yang bila saya masuk dalam beg, Fatih keluarkan, hinggalah ke adegan Fatih tumpahkan mee goreng dalam flight, semuanya mengukir memori indah kami anak beranak.

Sampai di Miri, kami dijemput 3 orang Ustaz daripada Lembaga Kemajuan Melayu Miri, penganjur program yang menjemput suami saya ke sini. Sekali lagi saya terpana, dengan kebaikan hati dan akhlak mereka. Saya ada menyebut kepada suami semasa telah selamat sampai di hotel selepas makan, "Baiknyalah orang-orang Sarawak ni kan. Masa kita ke Kuching dulu pun baik sangat-sangat depa semua dengan kita".

"Ya, setakat ini track record program-program di Sarawak memang amat baik layanan dan common sense mereka". Jawab suami mengiyakan.

Miri adalah salah satu daerah di utara Sarawak, salah satu parlimen dalam Malaysia. Mengikut ustaz yang menjemput kami di airport Miri, di Miri ini sekitar 60-70% populasi penduduknya tidak beragama Islam. Kebanyakkannya beragama Kristian. Malah, Miri ini jugalah antara tempat yang populasi penduduknya diwakili oleh pelbagai etnik yang ada di Sarawak daripada Iban, Melanau, Bidayuh, hinggalah ke Orang Ulu dan lain-lain. Kalau di Kuching sendiri katanya, tak semua etnik yang ada di Sarawak ada di sana.

Saya berbunga-bunga bila mendapat input yang macam ini. Seronok sebab dapat tahu lebih lanjut tentang Miri selain apa yang telah saya google sebelum datang ke sini.

Sampai di hotel sudah hampir jam 9 malam, maka kami berehat sahaja. Tidak berniat untuk ke mana-mana kerana suami pun perlu bersiap sedia untuk program esok. Dan saya dan anak-anak pula esok akan explore Miri! Lain sikit backpacker saya nih, orang lain bawak begpack saya bawak anak-anak!

Hotel kami menginap ini namanya Hotel Nur. Setakat ini sangat recommended. Baru, cantik dan selesa. Katanya antara hotel yang islamik lah di Miri ini. Ini penting, jangan hanya nama sahaja Islamik, tetapi nilai-nilai islamik itu haruslah lagi penting untuk diterapkan :)

Semasa di airport Miri, saya seperti biasa sangat tak boleh dengan kedai-kedai stationery dan buku. Maka sementara menunggu kami dijemput, saya jenguk-jenguk kedai dan jumpa buku menarik ini untuk Fatihah, "The Children's Book Of MANNERS". Saya rasa buku ini sangta menarik yang menerangkan tentang manners dan adab-adab asas untuk kanak-kanak. Siap ada Reward Chart dan stickers. Saya sangat suka dan terus beli dan hadiahkan kepada Fatihah. Walaupun harganya agak mahal sedikit untuk saya, RM21.90. Tapi saya sangat jatuh hati dengan konsep buku ini dan harapnya dapatlah Fatihah belajar dan habiskan membaca buku ini sepanjang trip kami ini :)

Sekian, moga berjumpa lagi di catatan seterusnya nanti :)