Wednesday, January 26, 2011

Terima kasih ya Allah, terima kasih suamiku..

Sejak saya mengandung,selain selalu terkenang pada mak dan ayah atas pengorbanan mereka yang saya rasainya kini,orang yang paling banyak berkorban dan bersabar dengan saya adalah suami saya.Orang yang sangat tabah,redho berdepan dengan segala kerenah masalah fizikal kesihatan dan emosi spiritual saya yang sentiasa turun naik tidak stabil.



Melihat suami saya mengingatkan saya untuk sentiasa BERSYUKUR pada ALLAH yang meminjamkan dia pada saya.Tak dapat saya bayangkan bagaimana isteri-isteri lain yang mengandung tanpa suami disisi.Mereka insan terpilih kerana saya tak mampu dan tak sekuat itu.Apatah lagi,yang termengandung tanpa suami.Apalah perasaan mereka,hanya Allah yang tahu.



Jutaan penghargaan buat suamiku tercinta dan juga suami-suami yang sabar menjalankan semua tanggungjawab mereka.

Sunday, January 23, 2011

YaALLAH,rindunya pada blog ini..

Ya Allah,saya sendiri sudah lama tidak membuka blog ini. Kalau diibaratkan sebuah rumah, bukan usang dah rasanya, mungkin telah terlalu rapuh strukturnya dan hampir roboh. Bila membukanya kembali, rasa sangat sayu dan sedih pula.

Suami saya dah lama asyik memerli, "blog orang tu tak habis-habis dengan Jom Bertadarus dengan Nisa' Gombak". Memang itulah posting terakhir saya bulan Ogos 2010 yang lepas. Telah beberapa bulan berlalu. Saya rasakan macam dah nak setahun pula saya tak menulis disini. Sampai passwordnya pun saya hampir terlupa.

Sepanjang saya mengandung, inilah kali pertama saya menulis kembali disini. Banyak perkara yang ingin dikongsi namun tak tertulis disini. Moga-moga catatan ringkas ini menjadi permulaan yang baik untuk saya kembali menulis disini. Saya tak kesah ada orang membaca ataupun tidak blog saya ini, yang penting moga ianya boleh menjadi memori catatan untuk saya sendiri dan memberi sedikit manfaat kepada yang masih sudi membaca.

Perubahan dalam hidup saya terasa begitu 'major' sejak saya mengandung. Masuk minggu ini minggu yang ke-22 saya mengandung. Ada perubahan fizikal dan perasaan yang saya alami. Namun, perasaan yang paling 'major' adalah saya sangat-sangat BERSYUKUR. Sangat BERSYUKUR dengan segala yang saya alami kini.

Ada 2 sifat yang saya cuba sedaya upayanya untuk pastikan melekat dan sebati dalam diri saya sejak mengandung ni. Sifat SYUKUR dan SABAR. Diambil dari hadis Rasulullah S.A.W :

"Sungguh, amat mengagumkan keadaan orang mukmin itu, karena semua urusannya itu baik baginya. Bila ia mendapat nikmat (kebahagiaan), dia bersyukur, maka itu menjadi kebaikan baginya. Dan bila ditimpah musibah, dia bersabar, maka itu menjadi kebaikan baginya." (HR. Muslim).

Ya Allah, jadikan aku hambaMu yang bersyukur dan bersabar..